celopera19

novinky

zákazník

Kamenná prodejna

FRbikes.cz shop
Suchovrbenské nám. 2724/7
České Budějovice, 370 06
FRbikes.cz - mapa

19.2.
2015

Snow X Race 2015 - report

Fat Bike je jeden z nejskloňovanějších pojmů této bike sezóny. Fat Biky jsou tu už dlouho (jakožto speciály na prozkoumávání věčně zasněžených koutů Země), ale teprve nyní je má v katalogu téměř každý výrobce a značky se vehementně snaží přesvědčit zákazníky o tom, že Fat Bike je přesně to co potřebují mít v garáži. O tomto fenoménu slyšel asi každý biker, každý na to má svůj názor, ale málokdo na takovém kole jel.

 

 

 

Snow X Race 2015 - první fat bike závod na území ČR, to byla výzva a zároveň zajímavá příležitost jak tato kola vyzkoušet. Navíc závod připravovali naši přátelé, Aleš z BikeXsky Sušice (pořadatel Enduro X Race) a Zbyněk z Javornických okruhů.

Jelikož fatbiky kupodivu nevlastníme, půčili jsme jedno kolo Scott od pořadatele a jednoho Spešla z budějckého Spectrumbike. Tímto jim děkujeme.

Závod měl 23Km, startovalo se z Javorníku a cíl byl v Sušici. Profil závodu naznačoval, že se pojede o dost víc z kopce než do kopce.

 

Video z naší dílny, až do finiše nám nevydržela kamera...

 

V den závodu bylo na Javorníku výtečný počasí a výhledy na kopce čouhající z inverze neměly chybu.

Po registraci nás pořadatelé seřadili na startovní lajnu na javornické sjedovce. Po startu následoval asi kilometrový výšlap na horu Javorník. Plán byl jasnej, jet plnej a udržet se v první skupince. To bohužel neklaplo, silničáři v čele s Petrem Cirklem následovaný enduristou Tomem Kutinem a Markem Bělovským za to vzali strašně! Na Javorník jsme dorazili ze ztrátou, z kopce jsme něco sjeli, ale hned na první odbočce jsme zahli špatně a ztratili dvě minuty (Schwara bez navigace, Kojc ji ignoroval:)) a pohltila nás další skupinka. V sedmi jsme pokračovali dál nejprve po pěšinách posléze po rychlých ujetých cestách, místy zpestřených ledem. Když jsme se utrhli ve sjezdu, ztratili jsme při navigaci na odbočkách. Po lesních cestách přišly na řadu louky, někde byla stopa od traktora a jelo to slušně, někde nebylo nic, jen hluboký sníh se zmrzlou krustou, kolo skoro nejelo a tlačit se nedalo. Po rychlém sjezdu po loukách přišel poslední výživný výjezd, kde se lámal chleba. Poslední sjezd k Otavě byl plný zatáček, ale už skoro nasuchu, opět jsem trochu zakufroval, ale riskantní jízdou skupinku sjel. Po kiláku pěšinek u řeky přišla na řadu závěrečná 3km suchá cyklostezka. Z počátku se taktizovalo, pak to Ondřej Uher napálil a začlo se naplno závodit. Kojc to táhnul, já visel, co to šlo. Nakonec po lítém boji Kojc pátej flek, Schwara šestej. Kdyby sme nekufrovali možná dojedem s menší ztrátou, ale v lepším pořadí rozhodně ne. Na špici se bojovalo mezi endurákem Tomem Kutinem a zkušenejma silničářema Cirklem a Mádlem, Tom přijel z posledního sjezdu s pěkným náskokem, ale klucí silničářský si ho na cyklostezce docvakli a převálcovali ho, inu je to jejich řemeslo. Výsledky a časy níže.

 

Kojc na trati

 

Výsledky:

1.Petr Cirkl. 1:02:20
2. Radek Mádl 1:02:30
3. Tomáš Kutin. 1:02:45
4. Marek Bělovský 1:08:20
5. Pavel Kočer 1:15:30
6. Pavel Schwarz 1:15:32
7. Ondřej Uher 1:15:33
8. Jaroslav Babka 1:15:40
9. David Prušák 1:15:41
10. Tomáš Klapka 1:18:43
11. Štěpán Hájíček 1:24:04
12. Jakub Mikeš 1:27:00
13. Kamil Bartoš 1:52:40
14. Ervín Sušánek 2:25:37
15. Jan Pochop 2:25:37
16. Filip Karásek 2:25:52
17. Jaromír Lojza 2:25:52

 

Závod to byl určitě zajímavej, sněhu sice nebylo příliš, ale zas byly povrchy hodně pestrý. Škoda, že nebyl kvůli polomům zařazen Žďánovský hřeben. Část po lesních cestách bylo takto dost dlouhá a celkem nezáživná. Přidáním Žďánova by se trasa o dost časově prodloužila, přibylo by techniky, zábavy a asi i trápení.... Takhle to bylo za 700Kč na hodinu docela drahý (startovný plus půjčovný kola).

Pořadatelé ale už nyní kují plány na zlepšní pro příští ročník...

 

Sjezd z Javorníku - Schwara

 

 

Naše tučný dojmy:

Snow X Race byl naše první praktická zkušenost s Fat biky. Kola jsme měli půjčený (díky budějckýmu Spectrumbike a Scott CZ) naskočili jsme na ně a rovnou jeli závod. Pro větší porozumnění problému by chtělo mít ty kola na delší test, laborovat s tlaky v pneu, což je alfa a omega chování Fat biku. Protože se terén závodu měnil a obsahoval vše od hlubokého sněhu, přes ujetý sníh, led, lesní směs, až po suchý asfalt, nechali jsme kola nafoukaná spíše na vyšší tak (cca 0,8 atm). Fat biky používají 26" ráfky extrémní šíře, na nich jsou namontovány gumy o rozměru 4" až 4,8". Vnější obvod je podobný jako u 29" kola.  Překvapilo nás, že Fat kola  i přes extrémní šířku a dost hrubý vzorek kol relativně slušně jedou (čekali jsme daleko větší odpor). Kola mají masivní váhu, takže zrychlování opravdu bolí. Oba biky Scott i Spešl měly příjemnou vyváženou geometrii, relativně krátký představec a široká řidítka. Obří kola vytváří masivní gyroskopický efekt takže žádnou hravost nečekejte, je to opravdový tank! Navíc s takovou gumou nelze délku zadní stavby stlačit pod 450mm, takže opravdu žádný hravý dirťák. Kola na oplátku nabízí velký grip a to na většině typů povrchů. Velké 4.6" gumy toho dost poberou, ale takový full se 100mm vzadu nabídne v rozbitém terénu větší pohodlí a kontrolu. Scott Big Ed byl oproti Specialized Fat Boy vybaven odpruženou vidlicí, což byla v rozbitém terénu výhoda, jízda je příjemnější, ale ve většině jízdních situací na sněhu bohatě stačí pevná vidlice. Pevná karbonovka navíc ušetří váhu a nějakou tu kačku v peněžence. A cifry to nejsou malé! 60 tis. Scott (15,3kg), 50 tis. Spešl (14,5Kg, obé bez pedálů). Pořídíte i levnějšího fata, třeba Mongoose Argus (podobnost s pivem nevalné chuti je čistě náhodná) za 23tis. Svoje opodstatnění tyto kola mají na měkkém terénu, zejména sněhu. Tlusté gumy, zvlášť když jsou podhuštěné zkrátka vynesou víc. Když je ale sníh hluboký, stejně nejedete...

Do půjčovny v horském středisku je Fat Bike jistě nedocenitelná věc, která zbuzuje údiv, kde se objeví, pro běžného uživatele z nížiny je využitelnost takového kola diskutabilní...

 

Text: Schwara

Foto: Káma

 

Velká galerie na Flickru Javornických okruhů od Kamily z FRbikes.cz, Jindřy Reháčkové z e-sport.cz a Štěpána Hájíčka z BikeAndRide.cz

 

 

nahoru
TOPlist