celopera19

novinky

zákazník

Kamenná prodejna

FRbikes.cz shop
Suchovrbenské nám. 2724/7
České Budějovice, 370 06
FRbikes.cz - mapa

5.8.
2015

Superior test XF 949 vs. XF947

Od výrobce značky Superior jsme dostali k týdenímu testu dva biky a to XF 949 a XF 947. Jedná se o celoodpružená XC kola. XF 949 na 29" kolech se zdvihem 100/100mm a XF 947 na 27,5" kolech se zdvihem 120mm.

Obě kola jsou totožně osazená komponenty i hliníkovými rámy z materiálu Alu X6 Ultralite a nesou lak evokující dojem broušené finální úpravy. Vnitřní vedení bovdenů vystupuje před středovým pouzdrem ze spodní trubky,nechybí PostMount úchyt brzdy na vnitřní straně zadní stavby, obě pevné osy a přímý úchyt přesmykače Systém odpružení Superior Advanced Kinematic kombinuje jednočep s přepákováním na tlumič přes svislé vahadlo a mezikusu na tlumiči. Díky tomu by mělo být kolo imunní na reakce při šlapání a citlivé vůči nerovnostem i pod brzděním. 

"Vývoj řady celoodpružených kol XF nám dal pořádně zabrat, ale výsledek stojí za to! Vznikla kola, která kombinují osvědčený rámový základ řady XP z prémiové slitiny Alu X6 Ultralite s vysoce efektivním systémem odpružení zadního kola SUPERIOR Advanced Kinematic, který posouvá zážitky z jízdy v terénu do jiné dimenze".

 

 

Na obou modelech najdeme vidlice Rock Shox Reba RL Fast Black Tapered s 15mm osou a možností uzavření z řídítek a tlumič Rock Shox Monarch RT3 se třemi polohami nastavení tuhosti chodu. Obě pružící jednotky jsou samozřejmě vzduchové. Řazení je v režii Shimana v mixu XTR/XT s přesmykačem SRAM. Na biku vás bezpečně zastaví brzdy Shimano BR-M615 hydraulic disc brake  s kotouči 180/180mm.
Náboje s pevnými osami ONE Race Ultralight jsou vypletena 28 špicemi na ráfkách ZTR Rapid 28H a obuty plášti Schwalbe Racing Ralph Performance 2.25".


Co o celoodpružených kolech Superior píše přímo výrobce?

Celoodpružená kola řady MTBS RACE FS navrhujeme pro všechny, kdo vyznávají závodní pojetí jízdy a chtějí kolo, které jim i v náročném terénu umožní se naplno opřít do pedálů, aniž by museli vstávat ze sedla. Rychlejší průjezd rozbitými úseky při vynaložení nižší energie má význam především pro maratonce, jejichž závody trvají dlouhé hodiny. Stačí si jen vybrat, zda preferujete ryze závodní 29” model se zdvihem 100mm nebo 120mm verzi na kolech 27.5” pro hravější a techničtější pojetí jízdy.

 

Dost teorie, jdeme do pedálů! Obě kola jsme protáhli našimi oblíbenými traily s výjezdy i sjezdy, technickými pasážemi i s přesuny po cestách. 

 

Superior XF 947 a akci nedaleko Haberského vrchu.

 

Jako první přišla na řadu XF 947 na 27,5" kolech se zdvihem 120mm ve vel. M. Na našich 175cm se nám zdála poměrně krátká a v ideálním případě bychom volili vel. L. I když u jiných značek se držíme velikosti M. Na kola 27,5 jsme zvyklí, jezdíme je po většinu sezony a tak nám vyhovují. Lehké výplety na "dvacetsedmapůlce" pěkně zrychlují a na 947 je radost jet. S úhlem hlavy 69,5 a vyšším středem kolo hravě přejíždí technické pasáže, ale ve vyšších rychlostech je až zbytěčně zbrklé a neklidné. Jako trail bike se zdvihy 120mm bychom být konstruktéry více položili hlavu a snížili střed, tak jak se dnes trail biky převážně staví. Kolo je pak v rychlejších pasážích klidnější a nemá se v zatáčkách tendenci "zavírat". Všechny komponenty, kterými je XF 947 osazen fungují na jedničku není jim co vytknout.

Výtku bychom měli k plášťům Schwalbe Racing Ralph Performance 2.25" a to na obou kolech, v této verzi jsou vhodné akorát do sucha a na mokrých kořenech či kamenech se cítíme více než nejistě. Pokud jezdíte i v drsnějším terénu doporučujeme proto přezout na pláště s lehce vyztuženým bokem ideálně v bezdušové verzi, kolu to pak dává úplně jiný rozměr jízdy.

Superior XF 949 v celé své kráse.

 

Druhou v pořadí jsme otestovali děvětadvacítku XF 949. Hlavní rozdíl oproti XF 947 je samozřejmě v kolech 29"  a v menších zdvizích 100/100mm. Bike má tedy více  závodní ambice. Hned po nasednutí nám sedne do ruky a vel L nám přijde akorát. V ideálním případě bychom poladili kokpit s kratším představcem a širšími řídítky, ale i se standartní výbavou se kolo ovládalo velice slušně. Na velkých kolech je SUP jako doma. Geometrie je oproti 27,5 vyváženější a klidnější, kolo jede opravdu skvěle i v tecnických pasážích, kde vám 29" kola pomohou a jízda je komfortní. Výjezdy jsou i ve stoje hračka, žádné pohupování, XF 949 ochotně stoupá tlumič i chod zadní stavby pracují velice dobře a ze třech poloh uzavření používáme jen tu střední při výjezdech po silnicích. I při svižnější jízdě pro trailech, kde není nouze o skoky a kořeny se 949 chovala velice slušně a vyváženě.

 

Resumé: XF 947 je velice hbitý a rychlý trail bike k dokonalosti mu ovšem schází více trailové geometrie s položenější hlavou a nišším středem. XF949 oproti tomu (a to jsme proti 29" lehce zaujatí) se nám libil o hodně více, vyvážená geometrie s většími koly je u Superiroru to pravé ořechové a nebál bych se tohle kolo mít v garáži :)



 

nahoru
TOPlist