1.11.
2014
TEST - Giant Reign 27.5 2 LTD 2015
Netrpělivě očekávaný Reign 27.5" jsme měli možnost ozkoušet už v srpnu na prezentaci Giant během rychlé hodinové vyjížďky. O to víc jsme se těšili na pořádný test na našich domácích trailech.
Představení
Giant představil "enduro" novinku pro rok 2015 - znovuvzkříšený model Giant Reign. Ovšem na 160mm zdvihu a 27,5" kolech. Jestliže Trance 27,5" 2014 s inovovanou geometrií a zdvihem 140mm skvěle nahradil starého 26" Reigna na 150mm (i 26" Trance na 125mm), tak nový Reign míří výše, nahrazuje a posouvá model Reign X, který disponoval 170mm zdvihu. Rám má všechny vychytávky, které Giant předvedl už na Trance 27,5. Vnitřkem vedené bowdeny včetně sedlovky, tlumič komplet na průmyslových ložiskách, snadno servisovatelné čepy, pevná zadní osa, přímá montáž přesmykače... Všechny MTB kola Giant 2015 využívají standardní představce 1,1/8 ("standard" overdrive 2 je u MTB mrtev). Nový Reign je dostupný v hliníkovém i karbonovém provedení Advanced. Osvědčený systém odpružení Maestro, pořádný zdvih, dlouhá rámová trubka, položená vidlice 65°, kratší zadní stavba než u předchůdce na 26", to vše předurčuje bike pro nekompromisní enduro traily, kde zvládne ty nejtěžší terénní pasáže a přitom se na něm stále pohodlně vyvezete na kopec. Vývojáři z Giantu si s tímto strojem dali na čas, prototypy pečlivě testoval tovární tým na náročných tratích světové enduro série EWS. Stálo tedy to čekání zato?
Video z našeho testování na Lipně od Vojty Válka z Mad Moss Films.
Osazení
K testu jsme měli k dispozici nejlevnější hliníkový model Giant Reign 27.5 2 LTD 2015, který nabízí víc než solidní odpružení od Rock Shox, špičkovou teleskopickou sedlovku, kvalitní výplety na průmyslech s pevnýmy ráfky a zeslabovanými dráty. Zbytek tvoří slušné, funkční, ale spíš levnější osazení mixem Shimana SLX /Deore, tak aby se komplet vešel do rozumné ceny 67 tisíc korun. Kdo by na kolo s "deoréčkem" nesedl, může si připlatit za karbon na XT/SLX, nebo hliník se Sram X01. Představení všech modelů Reign 27.5 najdete zde. Co se týče designu, Giant vsadil na minimum nápisů. Kombinace tří odstímů tyrkysové (která nejde pravdivě vyfotit) s tmavě šedou vypadá opravdu sexy.
Giant Reign 27.5 2 LTD - 66 999Kč
Frame |
|
---|---|
Sizes | S,M,L,XL |
Colors | Charcoal |
Frame | ALUXX SL-Grade Aluminum, 6.3"/160mm Maestro Suspension |
Fork | RockShox Pike RC Solo Air, 160mm travel, 15mm Thru-Axle, Giant Custom 46mm Offset |
Shock | RockShox Monarch DebonAir RT |
Components |
|
---|---|
Handlebar | Giant Contact SL DH, 800mm, 31.8 |
Stem | Truvativ Holzfeller (40-60mm) |
Seatpost | Rockshox Reverb Stealth, 30.9, 125mm (M-XL), 100mm (S) |
Saddle | Giant Contact, Upright |
Pedals | N/A |
Drivetrain |
|
---|---|
Shifters | Shimano Deore |
Front Derailleur | Shimano Deore |
Rear Derailleur | Shimano SLX, Shadow+ |
Brakes | Shimano Deore [F] 200mm [R] 180mm |
Brake Levers | Shimano Deore |
Cassette | Shimano HG50 11-36, 10-speed |
Chain | KMC X-10 |
Crankset | Shimano Deore, 24/38 w/ MRP 2x Guide (AL backplate) |
Bottom Bracket | Shimano Press Fit |
Wheels |
|
---|---|
Rims | Giant P-AM2 |
Hubs | [F] Giant Tracker w/ 15mm Axle, [R] / Tracker 142x12mm DT Swiss RWS Thru-Axle, 32h |
Spokes | Sapim Race, double-butted, black |
Tires | Schwalbe Hans Dampf 26x2.35" Performance Folding |
Other |
|
---|---|
Weight | 14,3Kg, velikost M, váženo v FRbikes bez pedálů |
S úhlem vidlice 65° a s 27.5" kolama se jen tak někde nezapíchnete
Na první ošahání...
Nový Reign na papíře vypadal jako nekompromisní enduro mašina. Že bude z kopce skvělý, nebylo pochyb, ale ptali jsme se, zda půjde na takovém kole ještě "normálně" jezdit, nebo to bude jen menší sjezďák?
Už na první pohled je kolo dlouhé, nízké s hodně položenou hlavou. Macatý balóny Schwalbe Hans Dampf 2.35" taktéž budí respekt hodný DH stroje. Když jsme Reigna vzali do ruky, překvapila nás relativně slušná váha. 14,3Kg bez pedálů je na enduro se 160mm zdvihu, teleskopem a "levnější" výbavou a pořádnýma gumama velice slušná cifra. Půl kila by se ještě dalo ušetřit použitím jednopřevodníku, pokud tedy na to máte nohy. Horní rámová trubka je nezvykle dlouhá, u velikosti M je to 620mm, což je o dva až tři centimetry více, než bývalo zvykem, ale v kombinaci s krátkým 50mm Truvativ představcem (klasický průměr) dostáváte příjemný a naprosto přirozený posed. Giant osadil kolo příjemně tvarovanými řidítky monstrózní šíře 800mm. Palec nahoru, taková řidítka si snadno zkrátíte dle potřeby, ale sedmsetdvacítky byste nastavovali jen těžko. Vidlice s radikálně položeným úhlem 65° nedělá velké problémy při pomalé jízdě, ani do prudkého kopce. Co je to za trik, kde je to překlápění známé ze sjezďáků? Giant nasadil vidlici s "custom" prodlouženým offsetem na 46mm (běžně 42mm), tím zkrátil "trail" a dosáhl dobrého chování v nízkých rychlostech při zachování nesporných výhod položené vidle ve sjezdech. Zadní stavba je ještě kratší než u starého 26" modelu a střed sedí poměrně nízko.
Geomerie
Size | Head Angle | Seat Angle | Top Tube | Reach | Head Tube | Stack | Chain Stay | Wheel Base | Standover Height |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Centimeters | Degrees | Degrees | Centimeters | Centimeters | Centimeters | Centimeters | Centimeters | Centimeters | Centimeters |
S (38) | 65.0 | 73.0 | 58.4 | N/A | 9.4 | N/A | 43.4 | 115.8 | 71.6 |
M (43) | 65.0 | 73.0 | 62.0 | N/A | 9.4 | N/A | 43.4 | 119.1 | 71.4 |
L (48) | 65.0 | 73.0 | 64.0 | N/A | 11.4 | N/A | 43.4 | 121.7 | 73.2 |
XL (51) | 65.0 | 73.0 | 66.5 | N/A | 12.4 | N/A | 43.4 | 124.2 | 73.9 |
Z kopce
Tady je nový Reign ve svém živlu! Kolo mi po pár metrech padlo skvěle do ruky. Delší rámová trubka činí kolo hodně prostorným, krátký představec a široká řidítka zajišťují snadné a přesné ovládání. Prohnutá horní trubka a nízká hlavovka nechávají spoustu prostoru pro manévrování nad rámem. Nízké těžiště a položená hlava propůjčuje kolu velkou stabilitu a sebevědomí. Reign vyloženě vybízí k tomu poslat to někam vzduchem, popustit brzdy v rozbitém terénu nebo zkusit novou technickou pasáž. Vždyť taky 65° bylo ještě před pár lety výsadou sjezdových speciálů. Díky kratší zadní stavbě jde kolo pěkně do manuálu, dobře se s ním projíždí ostré i táhlé zatáčky. Reign miluje agresivní jízdu, chce abyste tlačili na pilu!
Rock Shox Pike je oprávněně etalonem vidlic se 160mm zdvihu. Ostatní výrobci se jí snaží vyrovnat nebo alespoň přiblížit. I když je zde osazena levnější verze RC vidlice funguje výborně, je supercitlivá, dobře hospodaří ze zdvihem, příliš se nenoří při brždění. Pomalá komprese se dá dávkovat po jednotlivých krocích od otevřené do skoro zavřené vhodné pro výšlapy po asfaltě. Já jezdil z kopce většinou dva kliky od otevřené polohy. Díky 35mm nohám je konstrukce příkladně tuhá do krutu a blíží se tomu, na co jsme byli zvyklí u o dost těžších freeridových vidlic. Vzadu Piku sekunduje na ložiscích uložený tlumič RockShox Monarch DebonAir RT. Rock Shoxu se tlumič opravdu povedl, nabízí sametový začátek chodu se spíše lineárním průběhem blížícímu se pružině. Je to velký rozdíl proti klasické verzi. Podobný zážitek jsem měl snad jen s "velkým" sjezdovým tlumičem RS Vivid Air. Kolo ale není žádné bezedné bláto, rychle akceleruje ze zatáček a dobře se odráží do skoků. Odpružení Maestro se pod bržděním nezamyká.
Tlumící schopnosti podvozku navíc posunují větší 27.5" obruče obuté do macatých balónu Schwalbe Hans Dampf 2.35. Díky kombinaci skvělé geometrie a větších kol se Reign minimálně vyrovná freeridovým strojům na 180mm zdvihu i v hodně těžkém a rozbitém terénu. Spokojeni jsme byli i s "obyčejnými" brzdami Deore. S 203 mm kotoučem vpředu a 180mm vzadu nabízí víc než dostatek brzdného výkonu, který lze dobře dávkovat. Tvar páček je stejný jako u našich oblíbených modelů XT a SLX, jen nastavení probíhá imbusem. V dobrém světle se ukázalo obutí od Schwalbe. Hans Dampf byl předvídatelný, dobře držel na tvrdém pokladu i v lesní hrabance. Díky velkému objemu dobře tlumil a slušně se odvaloval (slušně na tak objemný a celkem hrubý plášť). Ve sjezdech nás nebrzdil teleskop Reverb Stealth od Rock Shox se 125mm zdvihu. Teleskop Giant nefunguje zle, ale na opravdu prudké a technické traily nebo na větší skoky je 100mm snížení málo. Těch 2,5cm k dobru je opravdu znát.
Do kopce
Z kopce funguje Reign fantasticky, ale co nahoru, co běžné vyjížďky? Jak jsme již psali, díky custom zvětšenému ofsetu vidlice se i na kole s radikálně položenou hlavou 65° dá jezdit pomalu a do kopce. Kolo se i v nízké rychlosti ovládá příjemně a přirozeně. Virtuální čep odpružení Maestro jsme jezdili už na mnoha strojích a na Reignu se představuje ve skvělém světle. Nevíme, zda si systém tak dobře rozumí s tlumičem RS Monarch DebonAir, nebo je jinak odladěn, ale funguje to moc dobře. I když je tlumič supercitlivý, při šlapání byste pod sebou 160mm rozhodně nehádali. Při šlapání v sedle se nehne, dobře akceleruje i při silovém šlapání ve stoje. Schválně jsem absolvoval jeden celý výjezd na Kleť (600m převýšení) s otevřeným tlumičem, zavíral jsem až na posledních 100m na spurt ve stoje po asfaltu. Tlumič má jen dvě polohy "propedálu", otevřeno a téměř zavřeno (něco jako režim Climb na foxu CTD). Na Reignu jsem měl menší potřebu pružení blokovat než na modelu Trance s tlumičem CTD a 140mm zdvihu (tam zapínám na výjezdy a přesuny režim trail). Komprese vidlice se dá ladit po jednotlivých kliknutích, ale rychlým otočením o půl otáčky ji také téměř zablokujete pro silové výjezdy ve stoje.
Reign překvapivě dobře stoupá i do opravdu prudkých stojek. Sedlovka s nulovým ofsetem a dlouhá rámovka posunují těžiště dopředu, gumy a odpružení nabízí velkou trakci, takže zbývá jen nalehnout nad řidítka, držet stopu a dupat. Ve většině případů vás dřív zradí nohy, nebo plíce, než kolo. Problém nastává když jsou v strmém výjezdu ostré zatáčky. S dlouhým rozvorem se tam prostě jen tak nevytočíte. Celkově nám výjezdy překvapivě nesebraly o moc více sil než na trailbiku, jen jsme byli nahoře o něco pomaleji. Hlavním viníkem byl větší odpor gum na asfaltu a celkově vyšší váha, jinak kolo uhánělo do kopce překvapivě dobře.
Na šlapavé a hladší traily určitě existují zábavnější a rychlejší stroje. I zde se nechá držet na Reignu poměrně slušné tempo, ale zdvihy a geometrie jsou na takové ježdění prostě předimenzované. Pod dvou dnech testování si na Reignu dokážu představit celodenní vyjížďku s přáteli, čím těžší terén tím lépe pro Reigna. Do trailcenter typu Cyklo Arena Vysočina, nebo Singltrek pod Smrkem bych volil jiný stroj, klidně i pevňáka. Naopak v Rychlebech by byl Reign na správné adrese.
Závěrem
Čekání na Reigna se vyplatilo, vývojáři Giantu ve spolupráci se závodním teamem dotáhli toto kolo do detailu a Reign 27.5" díky radikální geometrii a výbornému odpružení Maestro určitě patří do špičky ve své kategorii. Giant Reign 27.5 je skvělý moderní enduro bike bez větších změn připravený na enduro závody. Většina bikerů ale nejsou závodníci, přesto ale z enduro trendu profitují. Reigna můžeme doporučit bikerovi který vyhledává těžký a technický terén, miluje rychlou jízdu z kopce a umí kolu sáhnout na jeho limity. Kdo chce kolo, které zvládne celodenní vyjížďku a se kterým může naskákat bikepark bude spokojen. Před pár lety bylo takové kolo, zvlášt v ceně pod 70 tisíc, sci-fi. Reign 27.5. 2 LTD nás nadchnul, nabízí za slušný budget kolo bez kompromisů v tom nejdůležitějším - v rámu, geometrii, kolech a odpružení. Díky kolům jako je Reign věštíme enduro segmentu světlou budoucnost. I když nás překvapilo, jak dobře se na Reignovi šlape, tak pro většinu bikové populace bude stále využitelnější lehčí trailbike se zdvihem do 140mm, jaký představuje třeba model Giant Trance 27.5.
Schwara, FRbikes.
Foto a video: Vojta Válek - Mad Moss Films
Korektura textu
-3. listopadu 2014
Chlapi, recenze dobrá. Řekl bych, že i ne tak slepě nadšená jako na bikeandride (a to jste prodejci Giantu). Snad právě proto, že Giant prezentujete, tak byste mohli texty nechat projít korekturou. Hrubé chyby, překlepy, nebo vynechaná slova. Zbytečně to při čtení ruší.
Geometrie
-5. listopadu 2014
Nedá se někde dohledat a provnat délka Reach např s předchozím Reign X?
BTW. to, že ve veslikost "S" je jen 100mm sedlovka je smutné :-(
velikost
-26. listopadu 2014
mohli byste mi prosím napsat, jak je recenzent vysoký? Přemýšlím jakou velikost vzít...mám cca 175cm a předobjednal jsem si vel.M.